Dag 36

Vi har söndagen den 30 oktober:

- klätt på oss snickarbyxorna. Ni vet våra matchande grå-svarta med vita målarfläckar på.

- klätt in bänkskivan i tidningspapper. Erik sa då: "Journalistik blir inte bättre än så här".

- sen mätte vi och klippte till kakelsnöre.

- markerat ut kakelstarten på väggen under vitrinskåpet.

- upptäckt att kaklet kommer i ark med tre gånger fyra kakelplattor. Jippie.

- rört till fix.

- och kletat ut fixmassan på en yta motsvarande tre gånger fyra kakelplattor. Inte mycket mer.

- sen visade först Erik oss hur man gjorde. Allt i från utkletandet, dragande med fixskrapan och fastsättande av kakelarket.

- kännt att vi inte har någon koll alls. Varken jag eller Peter har gjort något liknande förut. Vi kan bara riva ner kakel. Alltid något.

- ändå tagit över rodret och själva kletat ut fix, lagt kakelsnöre mellan arken och tryckt på kakelarket på väggen.

- upprepat det där många många gånger. Som tur var fanns Erik hela tiden närvarande i rummet. Han fick frågan "Blir det här bra?" många många gånger.

- tillslut börjat arbeta lite snabbare. I samma takt drog sig Erik längre och längre bort i rummet och tog sig an egna projekt som skull göras klart i lägenheten. Till exempel fixa dörrklockan som inte fungerat.

- kaklat klart till 17-tiden. Vi började vid 11-tiden med reservation för en lunchpaus. Det gick inte fort.

- sen rörde vi till fogen. Då var mina krafter slut och Erik och Peter tog helhetsansvaret. Jag stod på sidan och bara tyckte. Jag är ganska bra på det. Men faktiskt så skötte de sig jättebra. Jag sa nästan ingenting - förutom när jag för en stund fick för mig att jag hellre gillade det mörka fixet som tittade igenom springorna än den vita fogen.
Peter sa då: "Jag kan lugna dig med att säga att jag skulle aldrig har gått med på svart fog." Nähe.

- kaklat helt klart, med fog och allt till 19-tiden.

- städat ihop, hoppat ur snickarbyxorna och sedan åkt till Sankt Eriksplan för att möta upp min mamma Agneta och lillasyster Linnea. Puh.

Ps. No more spackelgrå väggar. Vi har numera kakel. Det blev riktigt bra. Till och med den vita fogen. Bilder kommer.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ska bli kul med lite bilder på kaklet nu då den delen är klar! =)Kram

2011-11-03 @ 22:53:32
Postat av: Madde :)

Nu är det inte mycket kvar! Ni kämpar på! :D

Kram

2011-11-04 @ 19:16:32
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Josefin

Bilder kommer. Snart. Jag ska bara få lite tid och energi över. :)

2011-11-07 @ 12:22:43
URL: http://gustavslundsvagen.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Tack för trevliga dagar hos er. Kan verkligen intyga att kaklingen blev bra. Nu återstår bara handtagen och fläktkåpan i det annars färdiga köket.

2011-11-13 @ 22:07:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0