Fina balkongdörrar

Förberedelserna inför balkongbygget har fortsatt.



Efter att hantverkarna tagit bort det gamla elementet under fönstret satte de dit ett nytt på sidan om. När vi kom hem från en tripp i Skellefteå hade hantverkarna dessutom satt fast en skiva under fönstret. Dagen efter, den 14 september började de knacka bort väggen under fönstret ända in mot skivan.



Den 16 september kom hanverkarna på besök igen. Jag låg i sovrummet intill med hög feber och hörde hur de bullrade i vardagsrummet. De tog bort fönstret och gjorde en stor öppning ut mot vår fina gröna bakgård. Över sms fick jag uppmaning av Peter att fota skapelsen. Han älskar nämligen fina fönster och dörrar. När killarna hade en paus fullföljde jag mitt uppdrag.



Vid lunchtid samma dag satte de dit balkongdörrarna. Hantverkarnas bohag blev kvar.
- Är det okej att vi lämnar verktygen här. Vi gör klart nästa vecka.
- Ja, det går väl bra, sa jag och tänkte "De gör klart på måndag."
Det här var en fredag. Verktygen blev så klart kvar över helgen. Sen blev det måndag. Jag var fortfarande hemma från jobbet sjuk och hörde från sovrummet att hanverkarna gick in och ur vår lägenhet. De stannade inte. Jag smygtittade genom dörren och såg att de hämtade och lämnade verktyg. Vi hade blivit deras sambandscentral.

På eftermiddagen fick jag tag i en hantverkare som hämtade verktyg. Jag frågade när de skulle fixa klart vår balkongdörr. Imorgon, sa de. Det blev tisdag. Hantverkarna fortsatte hämta och lämna verktyg. Efter någon timme stannade faktiskt en kille och började jobba.
- Blir ni klar i dag, frågade jag.
- Ja, jag hoppas det.
- Det vore bra. Jag ska ha gäster i morgon vid lunch. Era verktyg tar ju en hel del plats.
- Vi ska försöka bli klar i dag.
En kollega till honom kom senare och spacklade klart och snickrade ett litet trappsteg. Verktygen stod kvar. När ytterligare en kille kom in för att byta verktyg på eftermiddagen påpekade jag att verktygen stått i vår lägenhet väl länge. Inom 20 minuter var deras bohag som bortblåst. Så jag behövde bara säga till?



De städade till och med. Sen satte deras kolleger plast på utsidan för att skydda glasrutorna mot fasadrenoveringen. Så var vi inplastade överallt, även på baksidan. Peter tyckte att dörrarna var alldeles alldeles underbara i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Bror

Spännande värre.kram

2011-10-14 @ 21:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0